ДП «ДІCЕД»
Державний інститут
судових економіко-правових та
технічних експертних досліджень

Питання та відповіді

1) Як захистити свої права у разі, якщо Вас затопили сусіди?

Зафіксувати факт затоплення. Фіксувати потрібно невідкладно та обов’язково оцінити приблизну вартість майна. Для цього потрібно звернутися до відповідної житлово-експлуатаційної організації (ЖЕО), яка обслуговує Ваш будинок. ЖЕО зобов’язаний направити до вас працівників для складання акту затоплення, в якому обов’язково вказуються:

дата події;

перелік пошкоджених пошкоджень та опис характерних для залиття пошкоджень;

приблизна вартість завданої залиттям шкоди ( АЛЕ, ЖЕО не проводить експертизу, а тому оцінка ЖЕО може бути не точною).

Стягнення збитків. Існує два варіанти стягнення коштів:

А) добровільний порядок, коли сторони відмовляються від претензій та домовляються про суму, яка буде компенсована;

Б) судовий порядок, коли сторони не можуть дійти згоди та постає питання про примусове стягнення коштів. 

У разі обрання судового порядку постає питання про розмір суми, яка підлягає стягненню. Можна відштовхуватись від суми, яка визначена в Акті. Але, якщо Вас не влаштовує така сума варто провести будівельно-технічну (оціночну-будівельну) експертизу на визначення розміру матеріального збитку, завданому власнику.

При звернені до суду Ви можете просити стягнути суму, визначену за результатами експертизи. Право на це встановлюються ч.1 ст.1166 ЦК України: майнові шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка завдала її.

Отже, якщо Вам не вдається досягти згоди щодо суми компенсації, радимо скористатися послугами судових експертів для належного обґрунтування Вашої правової позиції та позовних вимог.

У разі, якщо судове провадження вже розпочато, проведення судової експертизи також можливо. Для цього необхідно подати до суду клопотання про призначення відповідної судової експертизи.

Для замовлення експертизи та більш детальної інформації щодо будівельно-технічної (оціночно-будівельної) експертизи, а також з інших питань, щодо яких Вам потрібна консультація звертайтеся за номером тел.: 517-70-20 або направляйте запити із описом Вашої ситуації на електронну пошту: office@dised.com.ua


 

2) Чи враховується при проведенні оцінки квартири вартість меблів та побутової техніки?

Ринкова вартість майна, отримана за результатами оцінки, залежить від мети проведення оцінки:

Оцінка квартир для нотаріуса

Якщо експертна оцінка потрібна для пред’явлення у нотаріуса в ході оформлення угоди купівлі-продажу, дарування або права на спадщину, оцінювач визначає лише вартість нерухомого майна з невід’ємним поліпшенням (шпалери, плитка, супутникова антена, кондиціонер тощо). Суперечливим питанням із точки зору оцінки житла є врахування (або не врахування) вартості вбудованої кухні, зокрема й побутової техніки, яка входить до неї.

Розділ майна при розлученні подружжя

Якщо незалежна оцінка проводиться для розподілу майна, вартість самої квартири визначають окремо від вартості меблів та побутової техніки

Для замовлення оцінки майна та більш детальної інформації, а також з інших питань, щодо яких Вам потрібна консультація звертайтеся за номером тел.: 517-70-20 або направляйте запити із описом Вашої ситуації на електронну пошту: office@dised.com.ua


 

3) Для чого потрібна експертна оцінка?

Результатом проведення оцінки майна будь-якого виду є звіт про оцінку, з обов’язковим визначенням мети оцінки, оскільки за Законом, оцінка може використовуватись лише з тією метою, з якою вона була проведена.

Зокрема, мета оцінки (або її ціль) впливає на те, який вид вартості повинен визначити оцінювач, які підходи та методи розрахунку при цьому використовувати та як документально оформлювати результати проведення роботи.

Наведемо приклади використання того чи іншого виду вартості залежно від мети, з якою проводиться експертна оцінка. Наприклад:

  при проведенні оцінки нерухомості фізичних осіб при продажу майна визначається «оціночна вартість»;

  якщо оцінюється квартира для пред’явлення в суді – “ринкова вартість”;

  якщо потрібно визначити вартість майна з метою його страхування, як правило, визначається «вартість заміщення» або «вартість відтворення»;

  при складання бізнес-плану та розгляді конкретного варіанта використання майна у більшості випадків перед оцінювачем постає завдання з визначення так званої «інвестиційної вартості»;

  для цілей бухгалтерського та податкового обліку іноді виникає необхідність у визначені вартості основних засобів за умови їхньої утилізації (“вартість ліквідації”);

  для укладання нових кредитних договорів та іноді для подовження старих банки можуть звернутися до оцінювача із проханням визначити окрім ринкової також і «ліквідаційну вартість»;

  а при визначенні цінності державного майна із особливим місцем розташування, наприклад, торгівельні або офісні приміщення на території міжнародного аеропорту «Бориспіль», з боку державних контролюючих органів (ФДМУ) надходить вимога до розрахунку “спеціальної вартості”.

Для замовлення оцінки та більш детальної інформації, а також з інших питань, щодо яких Вам потрібна консультація звертайтеся за номером тел.: 517-70-20 або направляйте запити із описом Вашої ситуації на електронну пошту: office@dised.com.ua


 

4) Ви замовили товар в інтернет-магазині, здійснили часткову передоплату, але досі його не отримали, хоча вже пройшов певний час. А постачальники  вже не вперше запевняють, що виникли непередбачувані складнощі з доставкою товару. Чи є право є вимагати додатково до повернення передоплати, компенсацію моральних збитків?

По-перше, важливим у є те, чи був встановлений конкретний строк, протягом якого Ви повинні були отримати товар. Адже ст. 704 Цивільного кодексу України передбачає, що можуть бути випадки, за яких договір роздрібної купівлі-продажу з умовою про доставку товару може і не мати конкретних строків. В такому випадку, доставка має бути виконана в розумний строк.
По-друге, в ч. 2 ст. 13 Закону України «Про захист прав споживачів» встановлено, що продавець повинен надати інформацію споживачеві про умови поставки. І тому, якщо Вам зовсім не було повідомлено про умови поставки, або вони були порушені, то Ви маєте право на відшкодування як матеріальної шкоди так і моральної, згідно п. 5 ч. 1 ст. 4 Закону України «Про захист прав споживачів».

 

З питань захисту прав споживачів та проведення експертизи, щодо яких Вам потрібна консультація направляйте запити із описом Вашої ситуації на електронну пошту: office@dised.com.ua


 

 

5) Чи можливо на практиці виділити в натурі 1/2 частину трикімнатної квартири?

Можливо, але таке зустрічається досить рідко. Все буде залежати від планування квартири, її площі, розташування на певному поверсі в будинку. Якщо ви хотіли б отримати більш конкретну відповідь стосовно саме вашої квартири, прошу направити технічний паспорт на квартиру та правоустановчі документи всіх співвласників.

Для замовлення оцінки та більш детальної інформації, а також з інших питань, щодо яких Вам потрібна консультація звертайтеся за номером тел.: 517-70-20 або направляйте запити із описом Вашої ситуації на електронну пошту: office@dised.com.ua

6) Як визначається залишкова вартість автомобіля після аварії?

У разі повного (тотального - коли вартість відновлювального ремонту автомобіля після ДТП дорівнює або перевищує його ринкову вартість) знищення транспортного засобу може розраховуватися вартість залишків. При цьому експертом визначається ринкова вартість деталей (агрегатів), які вціліли і можуть бути використані надалі. Як правило це коробка передач, в деяких випадках двигун, елементи оздоблення салону та інш. При проведенні експертизи встановлюється їх працездатність, а так само розраховується знос, що дозволяє визначити їх дійсну ринкову вартість.

Для замовлення експертизи та більш детальної інформації, а також з інших питань, щодо яких Вам потрібна консультація звертайтеся за номером тел.: 517-70-20 або направляйте запити із описом Вашої ситуації на електронну пошту: office@dised.com.ua


 

7) Який товар може вважатися товаром неналежної якості?

Як захистити свої права, якщо Ви придбали товар неналежної якості?

ЗУ «Про захист прав споживачів» визначає:

– недолік – будь-яка невідповідність продукції вимогам нормативно-правових актів і нормативних документів, умовам договорів або вимогам, що пред’являються до неї, а також інформації про продукцію, наданій виробником (виконавцем, продавцем);

– істотний недолік товару – недолік, який робить неможливим чи недопустимим використання товару відповідно до його цільового призначення, виник з вини виробника (продавця, виконавця), після його усунення проявляється знову з незалежних від споживача причин і при цьому наділений хоча б однією з нижченаведених ознак:

а) він взагалі не може бути усунутий;

б) його усунення потребує понад чотирнадцять календарних днів;

в) він робить товар суттєво іншим, ніж передбачено договором.

В ст. 8 Закону України «Про захист прав споживачів» описані права споживача в випадку придбання товару з недоліком:

«…У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством, має право вимагати:
1) пропорційного зменшення ціни;
2) безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;
3) відшкодування витрат на усунення недоліків товару».

Тому, в першу чергу, необхідно звернутись до продавця з вимогою про усунення вказаного недоліку. Звернутись Ви маєте право усно або викласти своє звернення письмово. У зверненні слід зазначити: дату купівлі товару, наявність розрахункового документу, що підтверджує факт купівлі-продажу, описати дефект, що проявився і викласти свою 

Якщо продавці відмовляються прийняти заяву, її необхідно відправити поштою рекомендованим листом з повідомленням і описом того, що вкладено в поштовий конверт.

Згідно п. 6 ст. 8 Закону України «Про захист прав споживачів» вимога споживача підлягає негайному задоволенню, а якщо у продавця є необхідність в перевірці характеру заявленого дефекту – протягом 14 днів, або за домовленістю.

Тобто у разі, коли під час гарантійного строку необхідно визначити причини втрати якості продукції, продавець зобов’язаний у триденний строк з дня одержання від споживача письмової згоди організувати проведення експертизи продукції. Експертиза проводиться за рахунок продавця. Якщо у висновках експертизи буде доведено, що недоліки виникли після передачі продукції споживачеві внаслідок порушення ним встановлених правил використання, зберігання чи транспортування або дій третіх осіб, вимоги споживача не підлягають задоволенню, а споживач зобов’язаний відшкодувати продавцю витрати на проведення експертизи.

Споживач, продавець (виконавець, виробник) мають право на оскарження висновків експертизи у судовому порядку.

А також, Ви маєте право провести ( подати клопотання у суді про призначення) додаткову або повторну експертизу.

Якщо експертиза надасть висновок, що дефект підлягає усуненню, то споживач за своїм вибором має право вимагати від продавця зменшення ціни на товар, безкоштовного ремонту або відшкодування витрат на усунення недоліків товару.

Якщо експертизою буде встановлено, що недолік в товарі не може бути усунутий, усунення цього недоліку потребує більше ніж 14 днів, або після усунення недоліку товар буде суттєво іншим, ніж передбачено супровідними документами, то Ви маєте право вимагати розірвання договору купівлі-продажу та повернення сплаченої за товар грошової суми, вимагати заміни товару на такий же товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця.

Також, доцільно відмітити, що згідно п. 3 ст. 8 Закону України «Про захист прав споживачів» вимоги щодо наявності дефекту в товарі можуть пред’являтись на вибір споживача продавцеві за місцем купівлі товару, виробникові, або підприємству, що задовольняє ці вимоги за місцезнаходженням споживача.

Для замовлення експертизи та більш детальної інформації, а також з інших питань, щодо яких Вам потрібна консультація звертайтеся за номером тел.: 517-70-20 або направляйте запити із описом Вашої ситуації на електронну пошту: office@dised.com.ua